mandag den 27. august 2012

Idé fasen

Jeg blev for nyligt spurgt om hvordan jeg håndterer idé fasen, så det må jeg nok hellere lige ævle lidt om.
Den pågældende medforfatter har fået mine input, og jeg håber han kun bruge bare noget af det til noget fornuftigt. Det skal dog stadig gå ud over resten af aaaalle mine læsere. ;-)

Det er den historiske genre, som jeg har forelsket mig i. Det har jeg vist altid været, men jeg har jo efterhånden taget nogle afstikkere i andre genrer. Nu er jeg dog vendt "hjem" - i hvert fald for en tid.
Og når det nu er fordums tider der trækker, så er det jo et must at jeg abonnerer på tidsskriftet "Historie".
I kender det sikkert. Et blad i samme stil som Illustreret Videnskab, bare om ... tadaaaa ... historie. ;-)

Jeg elsker det blad. I hvert eneste nummer er der en romanidé der ligger og venter, og jeg kan blive helt frustreret og ulykkelig over at jeg slet ikke har liv nok tilbage til alle de historier jeg vil skrive.

Nåh, til idé fasen ...

Jeg får en idé til miljøet/tiden hvor historien skal foregå, og så begynder jeg ellers bare at tænke. Jeg går og tænker på nogle ting/historier jeg gerne vil have med. Nogle personer, der kunne være spændende, scener som udspiller sig i mit hoved osv osv.

Når jeg så i store træk har historien klar i hovedet, går jeg i gang.

Som jeg har skrevet om før, så bruger jeg post-its metoden.
Rent praktisk betyder det at jeg tager en rulle indpakningspapir, og sætter den op på væggen (på billedet nedenfor kan det anes at jeg ikke har plads nok, og blev nødt til at dele papiret op og fortsætte i to etager).
Så tager jeg x antal tuscher, som jeg vil have personer. A, B og C, siger vi, hvis jeg kun har 3 synsvinkler (eller PoV'er, som det jo hedder i termonologien).

Når jeg så har et par uforstyrrede timer, går jeg ellers i krig.

Denne her fase går stærkt. Alle de tanker, ideer og scener jeg havde i mit hoved skal nu blæses ned på post-its. Man har næsten en følelse af at man skal skynde sig, for det kommer bare så hurtigt. I første omgang sætter man dem bare sådan nogenlunde kronologisk. Det er lige meget, for det er en brainstorm det her.

Når scenerne så aftager, så læner man sig lige lidt tilbage og ser på scenerne. Ser hvad man har skrevet. Hvis B er oppe at toppes med A, skal man måske først lave en scene fra B's PoV, og så efterfølgende med A, hvis hin er ked af det.
Hvis C så i mellemtiden skal finde en abe, som han kan koge (som fx i min nuværende), kan man lave en efterfølgende scene med A, der hjælper ham.

Dernæst lader jeg den sidde nogle dage, for at lade ideerne bundfælde sig. Der kan ryge scener ned, eller flere scener op, og dernæst skriver jeg scenerne ind i mit skriveprogram Ywriter. Det kan også være i Word, Excel eller bare i hånden.
Med mindre du har mulighed for at lade den alternative udsmykning blive hængende. ;-)

Det er faktisk en lidt sjov proces, og jeg glæder mig næsten allerede til næste gang. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar