mandag den 26. november 2012

Ny grund under fødderne ...

Hvor er det skønt at kunne se frem til at betræde ny grund. Det kribler i mig som var det en helt ny roman, jeg skulle til at skrive, men det er såmænd stadig min London-roman, hvis titel lige nu bare er Freaks.

Og alene med titlen har jeg vist afsløret hvilken type karakterer jeg opererer med her i min roman, der foregår i London i det tidlige 1800-tal. :-)

Da jeg lagde ud med at planlægge romanen, havde jeg fuldstændig styr på hvad der skulle ske i den. Jeg synes selv at jeg havde lavet en fornuftig handling og et plot der kunne bære, men efterhånden som jeg skred frem i den, kunne jeg mærke at min hu drejede. Jeg fik lyst til at bære plottet et andet sted hen, og pludselig måtte jeg stoppe op.
Krampagtigt forsøgte jeg at indoperere mit nye plot samtidig med at jeg holdt ved det gamle, men på et tidspunkt måtte jeg jo komme til fornuft. Og det gjorde jeg så. :-)

Jeg standsede og overvejede om ikke bare jeg skulle droppe det oprindelige plot til fordel for det nye, hvilket ikke altid er nogen nem beslutning. Især ikke hvis man besidder en smule stædighed. ;-)
Og så er det jo lykken at kunne plot-sparre med nogle dygtige kollegaer. "Vupti". Et nyt plot var skabt. Eller næsten vupti i al fald ... ;-)

I al fald endte det med at jeg tog min sceneoversigt, og med hård hånd stregede de scener ud, der nu ikke længere havde relevans, markerede de scener, der skulle ændres og kigges på, så de passede med det nye plot, og så "bare lige" skrive de resterende scene-stikord.

Som sagt så gjort, men så kommer redigeringen. Det gør lidt ondt at skulle slette scener/kapitler/passager, som man selv synes er gode, men som ikke længere passer ind i helheden, men det er nødvendigt, og det er da også blevet gjort.

Nu er jeg så nået dertil hvor alt vist er rettet ind, og hvor jeg nu kan komme i gang med at skrive på mine nye scener. DET glæder jeg mig til. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar