mandag den 10. november 2014

Bogforum 2014 - Del 1

Halløj derude.

Årets højdepunkt for bøgnørder er nu vel overstået, og jeg sidder her fyldt med sanseindtryk, stemninger og samtaler, som truer med at få mit arme hoved til at boble over. :-)
Som altid er det fantastisk hyggeligt at være sammen med kollegaer, men da jeg lidt er den introverte og asociale type, er jeg sørme også glad for at være hjemme igen. :-)



Traditionen tro var jeg af sted med mine gode forfattervenner og skrivebuddies; Carina Evytt, Pernille Eybye og Louise Haiberg, hvilket som altid er ret underholdende.

I år var vi så - hvilket ikke er en tradition - derinde lørdag til søndag, hvilket pudsigt nok føltes helt forkert (især i morges (mandag), da jeg skulle op :-)), men det var simpelthen fordi aftalerne lå på den måde.
Og jeg må nok sige at vi havde et småstramt program lørdag. Måske også lidt strammere end jeg egentlig bryder mig om, for det kan godt være noget stressende at skulle stæse frem og tilbage mellem standene (og huske hvor hulan de befandt sig) og ikke mindst de tusindvis af mennesker, der formaster sig til at stå i vejen.

12:00 Louise Haiberg Signerer
12:00 Chris Carter signerer (det var et must, jeg skulle have en bog med hjem til gemalen)
13:00 Carina og jeg skulle stå i tombola hos "Læs for livet"
14:00 Pernille skulle holde foredrag på Børnescenen
15:00 Pernille signerede på Tellerups stand
15:30 VIP træf hos Tellerup.

Vi startede med at køre Louises rullestol, der her i starten ikke var fyldt med Louise, men med mange, mange bøger ned til Læs for Livets stand (fik desværre ikke et billede, men det kan I nok se på Louises blog, når hun får nulret sig sammen til at skrive et indlæg om turen ;-))
Det var dejligt at få smidt af, min stakkels stationcar var temmelig fyldt på vej ind.

Derefter fik vi læsset Louise af i trygge hænder hos Tellerup, hvor der lynhurtigt opstod en lang kø for at få signeret Louises efterfølger i "Dæmondræber"-serien, "Udvalgt".


Vi plejer ellers at kredse omkring i nærheden for at støtte op, hvis der pludselig bliver huller i køen. Der er ikke noget værre end at sidde som forfatter med en optrukket kuglepen og så kommer der ikke et øje. Tro mig, jeg ved det. For tusind år siden da jeg var aktiv i nogle eventyrsamlinger kom der ikke en eneste, hvilket var temmelig pinligt (heldigt at Carina Evytt var med der, så kunne vi i det mindste underholde hinanden).
Men lige i Louises tilfælde så det bestemt ikke ud til at være et problem.

Så jeg spurtede ned til Jentas' stand for at få en krusedulle i Chris Carters nyeste udgivelse "Ondskab". Hans serie om Robert Hunter som "profiler", der jagter seriemordere er forrygende. Det var egentlig min mand, der "fandt" ham, og derfor måtte jeg allerede sidste år købe de første fem i serien og få dem skriblet i. Der var så ikke rigtig mulighed for at tale med ham (altså Chris Carter, ikke gemalen), for i forhold til sidste år var der en laang kø.

Så fistlede jeg tilbage til Tellerups stand, hvor jeg kunne se at der stadig ikke var grund til at mandsopdække Louise, for køen fortsatte da bare. :-)

Klokken 13 skulle Carina og jeg bestyre Tombola hos "Læs For Livet". Et fantastisk tiltag, der er stiftet af Rachel Röst og som går ud på at skabe små biblioteker på fx julemærkehjem, krisecentre, døgninstitutioner og børnehjem.
Allerede for ... øh ... flere år siden, donerede jeg et par kasser "Nynazister", og i år havde Forlaget Tellerup sponsoreret et stand på Bogforum til dem, så de kunne udbrede deres budskab til endnu flere. Forlaget Tellerup har i øvrigt doneret over 6.000 bøger til dem, hvilket er ret fantastisk.

På Læs for Livets stand skulle vi sælge tombola-lodsedler og trække folk til, men da standen ikke var så stor fordelte vi opgaverne, så jeg skulle kradse folk ind og Carina bestyre tombolaen. Det viste sig ret hurtigt at jeg overhovedet ikke har evner til at tiltrække folk, og Carina mente ovenikøbet at jeg så en smule skræmt ud, så vi byttede, hvilket helt klart var at foretrække.
Carina viste sig at være noget bedre til det (måske hun spændte ben for dem, jeg så det ikke rigtigt), men i hvert fald solgte vi MANGE lodsedler i den time der gik, og endnu bedre. Vi så MANGE bøger komme ind.

Da vores time var gået, skyndte vi os ned til Børnescenen, hvor Pernille skulle holde foredrag, hvilket den snart meget erfarne forfatter klarede flot på trods af lydproblemer og en frygtelig masse larm fra selve hallen. De kunne godt lave noget støjafskærmning, for lyden gik meget dårligt igennem.



Pernille i færd med at læse op fra sin nyudgivne "Merlin" serie, som jeg i øvrigt lige skal tilføje at jeg gæsteoptræder i. Jeg afslører ikke hvilken en af bøgerne det er, så I bliver nødt til at købe dem alle. ;-)





På billedet til højre snakker Pernille med vinderen af de tre Merlin bøger for bedste spørgsmål.



Dernæst var hun programsat til at signere nede på Tellerups stand, så vi hastede derned og fik hende installeret i den varme stol.



Dagen var dermed gået slag i slag og klokken 15:30 var der VIP træf i baglokalet hos Forlaget Tellerup. Mine rejsekammerater er jo alle Tellerup-forfattere, hvor jeg kun lejlighedsvist har sneget mig ind i nogle antologier hos dem, så i to timer var jeg på egen hånd.

Det var i øvrigt en ganske sjov fornemmelse. Det gik op for mig at jeg aldrig havde tilbragt tid alene på en bogmesse, så det var ret skønt at kunne trisse omkring på må og få.

Det første jeg gjorde var selvfølgelig at runde Turbine (hvilket jeg slet ikke havde nået på det tidspunkt) for at se om min redaktør skulle være til stede. Heldigvis rendte jeg lige ind i hende, og fik mig en hurtig snak med hende om Freaks.
Desværre syntes jeg ikke at Freaks blev præsenteret ret godt. Den var sådan lidt gemt af vejen sammen med ikke særligt relevante fagbøger, så jeg er lidt bange for at den ikke har solgt ret meget.

Tror ikke læsere forventer dramatisk fiktion ved siden af bøger om burgere, indianere og Richard Møller Nielsen.



Derudover fik jeg vist også købt lidt mange bøger, hilst på Valeta (som jeg anmelder mange bøger for), lyttet til nogle foredrag og fik kværnet en muffin (hvilket ud over havregrød om morgenen og et æble lidt senere, var det eneste brændstof jeg fik).

Da vi endelig blev forsamlet igen, vendte vi ret hurtigt efter snuden mod vores "stam-hotel", hvor vi indtog noget god mad, og ellers bare hyggede og snadrede indtil øjnene ikke længere kunne se noget ...


(Fortsættes ...)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar