mandag den 19. september 2016

Fantasyfestival 2016

Åååh, hvor er jeg træt. 
På den gode måde!

Jeg har netop tilbragt 2 dage i selskab med en hel masse fantastiske mennesker. Der er blevet snakket om bøger, skriverier, forfattere, tegneserier, marketing, promovering, orker, ugler, katte, hunde, giraffer, edderkopper og buttplugs.
Og alt muligt andet, som jeg slet ikke kan komme på.

I løbet af to dage får man snakket og grinet så meget at man er helt tom i hjernen når man vender tilbage og man er udmattet helt ind til marven (i hvert fald for et introvert menneske som jeg), men jeg elsker det, og jeg ville ikke undvære det for noget i verden.

Esbjerg havde valgt at gentage deres success med fantasyfestivallen sidste år (som de havde lagt i foråret), men i år havde de valgt at lægge den i september.
Det er der sikkert gode grunde til, men jeg ville nu have ønsket at de havde beholdt den i foråret, for nu bliver alting klumpet noget sammen med hhv. Esbjerg, Herlufsholm og Bellacentret.
Til gengæld var de svineheldige med vejret, og det er jo ikke sikkert de havde været det, hvis det havde ligget i marts.
Især søndag skinnede solen fra en strålende skyfri blå himmel og der var god mulighed for at se på standene udenfor, der indeholdt alt fra en smedje, til et ugleri, til en pandekagebod og meget mere. Rollespillerne gik til den og der var udklædte mennesker overalt.
Det er virkelig godt til at sætte stemningen.

Og indenfor var bøgerne. Masser af dem, og masser af forfattere, der kunne stille sig op på Speakers Corner og tale om deres værker og foredrag hist og her.

Det var nu ikke så meget vi nået at høre. Som sædvanlig var mine rejsefæller og partners in crime: Carina Evytt, Pernille Eybye og Louise Haiberg.
Carina og Pernille skulle holde foredrag om deres fælles projekt; Dragernes konge, som de skriver i fællesskab. Eller det vil sige ... de har netop udgivet Bind 1 og Bind 1. Hver deres roman som foregår sideløbende, og hvor deres personer i slutningen vil støde på hinanden og fortsætte deres færd. Bind 2 er de i fuld gang med at skrive sammen.

Det og deres efterfølgende signering var egentlig de eneste faste planer vi havde i denne omgang, så det meste af tiden tullede vi rundt og snakkede med en masse mennesker. Mine medrejsende har mange fantastiske fans, som vil have deres bøger signeret, så det går der jo en rum tid med, og det er sjældent vi bare kan gå fra a til b uden at have talt med en masse mennesker.

Vi havde fået lov til at overnatte hos Pernille, der bor i nærheden og ... ja, hvordan skal jeg sige det ... meget af samtalen kom vist til at handle om de nyanskaffede katte. ;-)
Men vi fik vist også talt om en hulens masse andre ting, og som altid var det superskønt at se tøserne igen.


I år fik jeg faktisk taget nogle billeder, så lad os se om jeg kan billeddokumentere noget af festivallen. Tag jer ikke af, hvis der er nogen rystede, "Ol'e Shatterhand" her har det lidt svært med kameraet. ;-)

Øverste billede er i øvrigt taget af den altid skønne Ruben Greis, der prøver at se "gangsta'" ud, mens jeg vist bare griner fjoget. Fotogen bliver jeg aldrig. ;-)

Forresten ... lige inden vi kørte, blev vi shanghajet af Tellerups youtubere, Anne og Line, som ville lave et humoristisk indslag med os. Jeg var træt og tanketom og ville egentlig bare gerne hjem, så da jeg foran kameraet blev bedt om at sige hvem jeg var og hvad jeg havde skrevet, sagde jeg:
"Hej, jeg har skrevet Anika Eibe og hedder Marie ..." Hvorefter jeg vifter med arme og ben og beder dem om at cutte det væk. Jeg myrder dem, hvis det bliver lagt op. ;-)


Nåh, nedenfor lidt stemningsbilleder fra messen:



Her er forfatter Ruben Greis ved at blive halshugget af Tellerups udsendte medarbejder. En ork står klar til at gøre arbejdet færdigt.


Og således ser det så ud, når en forfatter mister hovedet. Det er en grum skæbne, hvis man ikke præsterer. ;-)


Tellerups youtubere, Anne og Line samt Liv (Tellerups SoMe redaktør) vil nok også gøre livet usikkert for forfatterne til fremtidige messer. Her har de fået lokket Pernille med til en ædekonkurrence, hvor de hver skulle spise en hel roulade.
Orken vandt overlegent. Jeg håber han overlevede bagefter. ;-)


Carina Evytt og Pernille Eybye holdt også foredrag om deres fælles bogprojekt: "Dragernes Konge". Her læser Pernille op fra sin bog "Heksejægerens Bytte"


Og her læser Carina Evytt op fra sin "Gøglerkongens Sværd"


Vi hørte også flere foredrag på Speakers Corner, blandet andet Haidi Wigger Klaris og Katja Berger. Vi ville også have været til Boris Hansens fantasy quiz, men der var så propfyldt at vi ikke engang kunne komme ind. 


Dårlige billeder er der i øvrigt masser af. Her en halv selfie, hvor jeg forsøger at indfange Louise Haiberg. Hun forsøger altid at overbevise os om at hun kun tager billeder af katte, men nu kan jeg da modbevise det. 


Her er Louise Haiberg i fuld gang med at signere bøger.


Nogle gange skal man også bare slappe af med en vand eller en øl. :-)


Forfatter Louise Haiberg i gang med at halshugge forfatter Ruben Greis. Hun ser ud til at nyde det lige rigeligt, ikke? Be afraid, Ruben. Be very afraid!


Årets spændende høst fra Fantasyfestivalen. Alle bøger er signerede til min efterhånden ret store samling (jeg skal have en større bogreol):

Jette Kjær Pedersen: Lygtemandens datter
Boris Hansen: Vejen til Pantheon
Katja L Berger: De 7 Synder
Emil Blichfeldt + Søren Tim Nordbo: Thor + Loke
Pernille Eybye: Heksejægerens bytte - Dragernes Konge
Carina Evytt: Gøglerkongens Sværd - Dragernes Konge















Ingen kommentarer:

Send en kommentar